Normaaliin kehontoiminnan ylläpitämisen kannalta vitamiinit ja kivennäisaineet ovat todella tärkeitä.

Kuitenkin aineita on myös luonnostaan siinä ravinnossa mitä syömme ja kaikilla on erillaiset toiminnot ja ominaisuudet.

Kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita tarvitaan jossakin määrin, niiden tarve tietenkin vaihtelee mikrogrammoista grammoihin. Käyttämällä vitamiineja ja kivennäisaineita lisien kautta, tiedät täydentäneesi niiden saantia.

Ihmiset käyttävät usein vitamiineja, mutta yleisimpiä vitamiineja mitä käytetään on C-vitamiini ja D-vitamiini. Magnesium, sinkki ja ZMA-yhdistelmät ovat taas suosituimpia mineraaleja.

 

Antioksidantit 

Vahvoihin antioksidantteihin kuuluu esimerkiksi seleeni, E-vitamiini ja C-vitamiini. Hyvinä antioksidantti lähteinä toimii myös hedelmät ja vihannekset.

Keho tuottaa myös itse antioksidanttia, mutta sitä tulee kuitenkit täydentää ravinnolla, mikä sisältää niitä. Jos esimerkiksi treenaa kovaa, niin silloin on isompi mahdollisuus siihen, että tulee antioksidantin puute ja se taas vaikuttaa suorituskykyyn huonontaen sitä. Mahdollisuus on myös nauttia hedelmien ja vihanneksien lisäksi ravintolisiä mitkä sisältää antioksidantteja, se on hyvä tapa.

Vapaiden radikaalien estämiseksi ja vahingollisen vaikutuksen takia on suositeltavaa nauttia antioksidantteja. Jos kehossasi on paljon vapaita radikaaleja, niin se voi johtaa oksidatiiviseen stressiin.

Magnesium

Jossain pienissä määrissä magnesiumia on myös useimmissa elintarvikkeissa sekä hanavedessä. Magnesiumilla on todella tärkeä rooli, koska se vaikuttaa luuston hyvinvointiin, proteiinisynteesissä ja siinä, että hermosto toimii. Sydämen, solujen ja lihasten toiminnassa tarvitaan myös ehdottomasti magnesiumia.

Tärkeimpien mineraalien joukosta magnesium on kuitenkin ehdoton elimistössä. Puutostila voi ilmetä jos ruokavaliosi on esimerkiksi rajoitteellinen tai jos sinulla on joku sairaus. Ravintolisällä joka sisältää magnesiumia niin on hyvä tapa varmistaa, että saat tätä tärkeää kivennäisainetta.

Kivennäisaineet

Monen kivennäisaineen saanti on elintärkeää ja ne luokitellaankin ravintoaineisiin jotka ovat välttämättömiä. Ne ovat epäorgaanisia aineita ja keho tarvitsee niitä useimpiin toimintoihin.

Kivennäisaineet, jotka ovat välttämättömiä ja niitä tarvitaan paljon niin ne ovat nimeltään makroravinteita. Ne sisältävät magnesiumin, natriumin, kalsiumin ja fosfori. Taas välttämättömiin kivennäisaineisiin sisältyy seleeni, sinkki, kupari  ja rauta, niitä tarvitaan vähemmän ja ne ovat nimeltään mikroravinteita.

Lihastoimintaan, aineenvaihduntaan ja luuston rakentamiseen tarvitaan kivennäisaineita.

Vitamiinit

Vitamiinit ovat todella tärkeitä kehon toiminnoille ja ovat orgaanisia aineita. Ne auttavat esimerkiksi kasvuun ja aineenvaihdunnan prosesseihin sekä kudosten ylläpitämiseen.

Jos vitamiiniesi saanti on vähäistä ja kärsit puutostilasta, niin hyvä tapa täydentää sitä on käyttää vitamiinilisää. Ihmisen keho ei pysty tuottamaan sitä määrää vitamiineja mitä tarvitsisi, niin silloin niitä pitää saada ravinnosta. Tarve vitamiineissa vaihtelee mikrogrammasta milligrammoihin.

B-Vitamiini

Jokaisella B-vitamiinilla on elimistössä oma tärkeä tehtävä, esimerkiksi se vaikuttaa energia-aineenvaihduntaan sekä B-vitamiinit eivät korvaa toisiaan.

B-vitamiinin alle lukeutuu monet vesiliukoiset vitamiinit kuten esimerkiksi folaatti eli se ei ole pelkästään yksi vitamiini.

C-Vitamiini

C-vitamiini on keholle todella tärkeä ja sillä on monia tärkeitä vaikutuksia elimistössä. Esimerkiksi se tehostaa valkosolujen toimintaa ja auttaa noraaliin immuunijärjestelään. C-vitamiinihan on antioksidantti ja se auttaa myös esimerkiksi soluja suojautumaan hapettumisreaktiolta. Jos kärsit C-vitamiinin puutostilasta niin se vaikuttaa elimistön toimintaan negatiivisella tavalla.

C-vitamiinilla on myös monia muita vaikutuksia esimerkiksi se vaikuttaa raudan imeytymiseen ja auttaa edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa. Se auttaa myös vähentämään väsymystä ja edesauttaa sitä, että pysyt pirteänä. Tämän takia on suositeltavaa nauttia C-vitamiini heti aamusta eikä esimerkiksi juuri ennen nukkumaan menoa. Hyviin vaikutuksiin kuuluu myös tärkeänä roolina esimerkiksi kasvun edistämisessä sekä siinä, että luusto ja hampaat muodostuvat.

D-Vitamiini

Usein ruoka mitä syömme ei sisällä luonnostaan D-vitamiinia tarpeeksi ja siksi se on tarvittava vitamiinilisä terveellisen ruokavalion kylkeen. Se on todella tärkeä rasvaliukoinen vitamiini. Täytyy kuitenkin muistaa, että vitamiinilisä ei ikinä korvaa terveellistä ruokavaliota, mutta on aina hyvä täydennys siihen.

E-Vitamiini

E-vitamiinia voi saada ruokavaliosta esimerkiksi vihanneksista, lihasta, kasvirasvoista, kanamunista ja hedelmistä. Se on kahdeksan rasvaliukoisen yhdisteen ryhmä. Myös E-vitamiini on vahva antioksidantti ja se on todella tärkeä vitamiini useimpien elinten tehokkaalle toiminnalle. Vitamiini myös hidastaa happeutumisprosessin aikana vapautuvien vapaiden  radikaalien vaikutuksia kehossa solutasossa.

Monivitamiinit

Tästä kategoriasta löydät monipuolisesti erilaisia monivitamiinivalmisteita monenlaisiin tarpeisiin. Monivitamiini voidaan helposti nimetä yhdeksi hyödyllisimmistä lisäravinteista. Keholle tärkeiden vitamiinien ja mineraalien saanti on helpointa varmistaa nauttimalla niitä lisäravinteen muodossa. Monivitamiini on erittäin tehokas ratkaisu kehon suojaravintoainetarpeiden täyttämiseen.

Monivitamiini on hyvä lisä, jos et tiedä kuinka paljon mitäkin saat niin sillä varmistat sen. Se voidaan helposti nimetä melkeinpä yhdeksi hyödyllisimmistä lisäravinteista. Jos haluat varmistaa, että kehosi saa tärkeät vitamiinin ja mineraalit niin varmistat sen helposti sillä, että nautit lisäravinteen muodossa ne. Monivitamiini on todella hyvä ja tehokas vaihtoehto kehon suojaravintoainetarpeiden täyttämiseksi.