Energian saannin takia proteiini on korvaamaton ravintoaine sekä on myös kropan toiminnan takia tärkeä. Se osallistuu hormonien tuottamiseen ja entsyymireaktioihin. Ja mikä tärkeintä lihakset koostuvat yleensä proteiinista.

Se sisältää jopa kahtakymmentä eri aminohappoa ja suurin osa niistä on välttämättömiä eli ne pitäisi saada ravinnosta. Proteiinin saanti on todella tärkeää, koska sillä on todettu olevan monia erillaisia hyviä vaikutuksia. Olipa tavoitteenasi lihaskasvun saanti tai painonpudotus. Se proteiinimäärä mitä pitäisi saada pelkästään päivittäisen ravinnon kautta elintarvikkeista voi tulla hankalaksi tai jopa kalliiksi.

Eri proteiinin lähteistä on kattava valikoima. Löytyy kaseiini, heraproteiini, soijaproteiini, lihaproteiini, kanamunaproteiini ja mahdollisesti on myös erilaiset kasviperäiset proteiinit.

 

Lihaproteiini

Lihaproteiini voi kuullostaa monen mielestä vielä vähän vieraalta, mutta se on yksi uusimmista proteiininlähteistä proteiinijauheiden kategoriassa. Siinä on korkea biosaatavuus ja loistava aminohappojen profiili.

Se on yksi suosituimmista proteiinijauheista, koska nykyajan tavallisempien proteiinilähteiden raaka-aineet ovat nostaneet hintoja. Lihaproteiini on myös hyvä sen takia, että se pitää sisällään luonnollisesti kreatiinia ja BCAA:ta paljon.

Proteiiniyhdistelmä

Proteiiniyhdistelmä on nimensä veroinen eli pitää sisällään proteiinia monesta eri lähteestä. Yhdistelmä on järkevä sen takia, että saisit kattavasti aminohappoja ja saisit täysiarvoisen koostumuksen. Proteiinilähteitä voi olla esimerkiksi kanamunaproteiinista, kaseiinista, soijaproteiinista tai heraproteiinista.

Se on hyvä myös sen imeytymis nopeuden takia. Imeytyy suoraan lihaksiin ja tarkoituksena on myös täydentää kaseiisini hitaampaa imeytymistä. Kanamuna proteiini on hyvä lähde sen takia, että se sisältää ihmiselle välttämättömän tärkeitä aminohappoja. Soijaproteiini on taas biologisesti korkea-arvoinen sekä täysin kasviperäinen proteiininlähde. Jos päätät valita proteiiniyhdistelmän niin teet kehollesi palveluksen, koska silloin se saa paljon erilaisia ja tärkeitä ravintoaineita.

Kaseiiniproteiini

Luonnostaan maidossa oleva proteiini on kaseiini. Se on todella laadukas proteiinin lähde.

Kaseiisin imeytyy lihaksiin vasta pitkän ajan kuluessa eli se on hitaampi proteiini. Se on suosittu proteiini etenkin iltaisin nautittuna, jolloin hitaan imeytymisen ansiosta keho saa yön aikana ne tärkeät aminohapot. Se auttaa sinua palautumaan kovemmastakin treenistä.

Kyseinen proteiininlähde ehkäisee hyvin sitä ettei lihasproteiini hajoa, koska sillä on antikatabolisia vaikutteita.

Heraproteiini

Heraproteiini on myös luonnostaan maidosta löytyvä. Se on laatuvertailun perusteella parhain sen biologisen arvon takia. Lihaksen kasvatukseen heraproteiini on oiva vaihtoehto koska se sisältää runsaan määrän aminohappoja.

Proteiini lähde imeytyy lihaksiin nopeasti eli se on sitten taas nopesti imeytyvä proteiini. Yleisimpiä heraproteiineja markkinoilla  on konsentraatti ja isolaatti. ero näissä kahdessa on se, että isolaatin suodatusmenetelmässä on oltu tarkempi ja siinä on hieman korkeampi proteiinipitoisuus. Tämän ansiosta siinä on myös vähemmän rasvaa ja hiilihydraatteja.

Vegaaninen proteiini

Vegaaniset proteiinit voivat olla monelle viellä vieras tuote. Mahdollisesti niiden maku ja koostumus voi olla erillainen jos esimerkiksi olet aikaisemmin käyttänyt heraproteiinia. Onneksi nykyään saa makua tuotua hyväksi siltikin ja niitä tuotetaan ja parannetaan jatkuvasti!

Valikoimasta voit valita itsellesi sopivan ja susoiteltavaa on testailla eri vaihtoehtoja ennekuin löytää sen oikean itselleen. Vegaanisista löytyy: soija-,herne-ja riisiproteiini.