Lihasproteiini hajoaa treenatessa ja sitten taas levätessä lihasmassa rakentuu ja kasvaa. Muista aina ottaa kaikki irti levosta ja mielummin levätä liikaa kuin liian vähän! 

Ylikunto on yleinen vaiva kovilla treenaajilla, siihen kasvaa riski yleensä silloin kun treenaat liian kovaa tai usein. Muista aina kuunnella kehoasia ja löytää itsellesi se oikea tapa millä se toimii ja mikä sille sopii. Liian vähäisen levon seurauksena voi olla se, että et palaudu ollenkaan ja lihas ei kasva eikä voimat nouse. Lue alla olevasta tekstistä palautumisen vinkit.

 

Nukkuminen

Nuku enemmän! Tiedät varmasti, että palautumisen kannalta on tärkeää nukkua tarpeeksi! Esimerkiksi tutkimusten mukaan on todettu, että jos nukut  liian vähän ja lihaksesi ei saa levättyä ollenkaan niin se voi heikentää huomattavasti suoritus-ja palautumiskykyä. Hyvät yöunet on myös tärkeä vaihe proteiinisynteesille.

 

Proteiini illalla

Hyvä vinkki palautumiseen on se, että nautit proteiinia ennen nukkumaan menoa. On mahdollista ettei kehosi saa tarpeeksi ravintoaineita yön aikana. On suositeltavaa valita vähäkalorisia ja hitaasti sulavia/imeytyviä proteiininlähteitä ennen nukkumista. Sen avulla kehosi jaksaa korjata lihaskudoksia koko yön.

 

Proteiini aamulla

Kehosi on luultavasti yön aikana kuluttanut kaiken oleellisen ravinnon mitä olet edeltävänä päivänä nauttinut. Sen seurauksena on se, että kehosi on mennyt paastotilaan- Sen estämiseksi muista syödä proteiinipitoinen aamupala lihaskasvun parantamiseksi ja se auttaa myös selviämään loppupäivän ruokalusta ja sitä jos iskee vaikka makeanhimo.

 

Alkoholi

Kuuluuko sinun perjantai-iltaan treenin jälkeen nauttia muutama olut esimerkiksi leffaa katsellessa? On suositeltavaa huolehtia siitä, että et juo liian paljon alkoholia. Jopa yli kaksi annosta nautittuna heikentää sitä, että kehosi palautuu normaalisti.

 

Proteiini ja treeni

Kannattaa muistaa syödä proteiinia tarpeeksi koska se on lihasten rakennusaine ja sitä syömällä pystyt paremmin kasvattamaan lihasta ja ylläpitämään sitä. Erityisesti treenin aikana kroppa käyttää/hajottaa todella paljon proteiinia. Tämän takia on suositeltavaa nauttia proteiinia tai aminohappoja ennen treenaamista, ettei tule huonoja seurauksia – Stimuloit samalla proteiinisynteesiä.

Lepo

Se lihasryhmä mitä olet viimitteeksi treenannut niin on suositeltavaa antaa levätä 48 tuntia. Välttämättä tämä ei aina pidä paikkaansa, koska ihmiset ovat erillaisia ja toimivat eri tavalla. Tämän takia on tärkeää tietää itse mikä juuri sinulle sopii ja koittaa eri vaihtoehtoja. Hyvänä nyrkkisääntönä on se, että jos suorituskykysi tuntuu heikkenevän aina treenin jälkeen niin on hyvä päätös pitää lepäpäivä tai muutama.