Aminohapot Hyöty 2018

BCAA-Aminohapot Hyöty 2018

Aminohapot? Mitä ne ovat ja miten niitä kuuluu käyttää? Monessa eri paikassa tai netissä kaupataan monenlaisia lisäravinteita, monet treenaajat miettivät mitä heidän kannattaa käyttää ja mikä tuotteiden tarpeellisuus on. Ihan jokaista lisäravinnetta ei kannata perus treenaajan tai kuntoilijan käyttää. Jos kuitenkin olet siinä pisteessä, että haluat aktiivisesti ja kovaa treenata esimerkiksi salilla tai muussa harrastuksessa ja haluat nähdä tuloksia sekä kehittyä. Silloin on suositeltavaa ottaa treenin tueksi lisäravinteet, koska se auttaa sinua palautumisessa ja siinä, että saat kropan rakennettua. Kuitenkin ennenkuin tilaat itsellesi mitään lisäravinteita niin sinulla tulee olla ravinto kunnossa, koska lisäravinteet ei ole sitä varten, että voi korvata sen syömisellä..Se on pahin virhe mitä voit tehdä! Suurinosa lisäravinteista sopii kaikille riippumatta siitä treenaatko tavotteellisesti vai et. Kuitenkin kannattaa aina muistaa, että turhaan ei kannata käyttää kaikkea.

Mitä ovat aminohapot ja miten niistä on hyötyä?Aminohapot Hyöty

Moni varmastikkin tietää, että lihasten rakennusaine on proteiini, mutta tiesitkö sitä, että proteiini rakentuu aminohappoketjuista? Kyllä luit oikein! Kaikkiaan aminohappoja on 20 ja proteiinin muodostamiseen niitä tarvitaan.

Suosituimpa tuotteita lisäravinteista markkinoilla on erillaisissa muodoissa olevat aminohapot. Eri ominaisuuksia on yksittäisillä aminohapoilla kehossa, monet auttavat suoristuskyvyn paranemiseen ja siihen, että treenitulokset kehittyvät.

listasimme tähän amiohappojen vaikutuksesta lihaskasvuun ja suoristuskykyyn.

Kolmella kahdeksasta aminohaposta (haaraketjuisella aminohapolla BCAA) sanotaan olevan isoin vaikutus lihaskasvun kannalta. Ne ovat leusiini, isoleusiini ja valiini. Muista kuitenkin, että parhaimman vaikutuksen saat käyttämällä näitä kolmea aminohappoa yhdessä, koska ne toimivat synergisesti. Leusiinilla on kyky stimuloida proteiinisynteesiä.

Kyseisen stimuloimisen lisäksi väsymyksen ehkäisemisen kannalta on suositeltavaa nauttia BCAA:ta, koska se vähentää sitä ja samalla laskee myös L-tryptofaanin pitoisuutta veressä. 

Haaraketjuiset aminohapot (BCAA)

Kolmella kahdeksasta aminohaposta (haaraketjuisella aminohapolla BCAA) sanotaan olevan isoin vaikutus lihaskasvun kannalta. Ne ovat leusiini, isoleusiini ja valiini. Muista kuitenkin, että parhaimman vaikutuksen saat käyttämällä näitä kolmea aminohappoa yhdessä, koska ne toimivat synergisesti. Leusiinilla on kyky stimuloida proteiinisynteesiä.

Kyseisen stimuloimisen lisäksi väsymyksen ehkäisemisen kannalta on suositeltavaa nauttia BCAA:ta, koska se vähentää sitä ja samalla laskee myös L-tryptofaanin pitoisuutta veressä. 

 

L-leusiini

Toisella nimellä “king” tärkeyden ja välttämättömyyden takia!
Parhaiten saa herajauheesta, joka maidosta eristetään. (Sisältää leusiinia n. 12g/100g )
⇒ Todella tärkeä varsinkin harjoituksen jälkeen. Perinteisessä palautusjuomassa on leusiinia jo riittävästi (Hera)
⇒ Yksittäinen aminohappo ja todella tärkeä, sen takia koska sen tärkeimpänä vaikutuksena on edistää lihaskavua
⇒ Auttaa stimuloimaan kasvuhormonin erittymistä ja proteiinisynteesiä

Suositeltu päivittäinen tarve: 14mg leusiinia painokiloa kohden eli esimerkiksi jos painat 70 kiloa niin silloin 1g/päivässä!

HUOM! Tarve voi olla isompi esimerkiksi todella kovassa rasituksessa tai treenissä. Tutkimusten mukaan lapsi tarvitsee pienenä n. 150mg leusiinia painokiloa kohden!

L-valiini

Auttaa edistystä palautumisessa ja stimuloi proteiinisynteesiä
Tämä on välttämätön aminohappo ravinnossa
Tukee normaalia typpisasapainoa sekä edistää lihaskasvua

Suositeltu päivittäinen tarve: 12mg valiinia painokiloa kohden eli esimerkiksi jos painosi on 70 kiloa niin n.800mg/päivässä!

L-isoleusiini

⇒ Tämä on myös välttämätön aminohappo ravinnossa
Myös tärkeä palautumisen kannalta ja auttaa stimuloimaan proteiinisynteesiä
Todella tärkeä hemoglobiinin muodotamisen edistymisessä

Suositeltu päivittäinen tarve: 10mg isoleusiinia painokiloa kohden eli jos painat esimerkiksi 70 kiloa, niin silloin n. 700 mg/päivässä!

 

Tilaa Heti! 


Välttämättömät aminohapot

 

Välttämättömiksi aminohapoiksi (EAA) kutsutaan kahdestakymmenestä kahdeksaa tarvittavaa aminohappoa proteiinin rakentamiseen. Keho ei pysty tuottamaan itse näitä kyseisiä aminohappoja vaan ne tulee ihmisen saada säännöllisestä ruuasta. 

 

L-treoniini

Välttämätön aminohappo
⇒ Esiintyy runsaasti eläisperäisessä ravinnossa (esimerkiksi. lihassa, kalassa ja juustoissa sekä myös linsseissä ja pavuissa)
Auttaa lievittämään lihasjäykkyyttä (spastisuutta)
Parantaa ravinteiden imeytymistä
Sidekudoksen muodostumisessa tärkeä rooli

L-metioniini

Tehostaa rasva-aineenvaihduntaa sekä auttaa hitaan maksan toimintaan
Auttaa poistaa kuona-aineet sekä helpottaa kivuliaita kuukautiskipuja
Metioniinia tarvitaan myös maksan ja sydämen toimintaa
Antaa helpotusta ympäristöperäisiin allergioihin sekä ruoka-aineallergioihin
Muodostaa kreatiinia, jota tarvitaan lihastyössä

L-fenyylialaniini

Mielialaa ja lihatoimintaa säätelevä vaikutus
Kropan hormonituotannossa toimii välittäjäaineena
Kroppa ei pysty tuottamaan itse, joten sitä on saatava ravinnosta
Auttaa myös muistiin ja tukee endorfiinituotantoa

L-lysiini

Parantaa kalsiumin imeytymistä
On karnitiinin lähtöaine, jonka vaikutuksena on vahvistaa sydäntä ja verisuonia
Kelatoi raskametalleja, kuten lyijyä
Käytetään myös paleltumiin, virusinfektioihin sekä lihassupistuksiin
Todella tärkeä luustolle ja lihaskasvulle
Kropan typpitasapainon säätelijä

L-histidiini

Elimistö käyttää proteiinin valmistuksessa
Vaikuttaa myös elimistön energian tuotantoon
Tätä käytetään yleensä esimerkiksi. lihasvoiman kasvattajana sekä allergioiden hoidossa
Ruoansulatuksen parantaja
Edistää korjausprosessia kudoksissa


 

Mitä muita tärkeitä aminohappoja on ?

 

EI-välttämättömäksi aminohapoksi luetellaan ne mitä kroppa pystyy syntetisoimaan sen vaatiessa. Kuitenkin normaalisti näitä aminohappoja saa riittävästi, sen ansiosta kropan ei tarvitse ryhtyä prosessiin joka kuluttaa paljon energiaa.

Jossakin tilanteessa on kuitenkin hyödyllistä, että näitä kyseisiä aminohappoja saa yli normaalin tarpeen. Sentakia, ettei kroppa säästä nätä vähemmän tarpeellisiin funktioihin.

 

HMB

Toimii aineenvaihduntatuotteena.
Stimuloi todella tehokkaasti lihasproteiinisynteesiä
Auttaa säilyttämään lihasmassaa
Varsinkin rankalla treenikaudella tämä on loistava valinta

L-karnitiini

Voi auttaa kiihdyttämään rasvanpolttoa lihassoluissa
Saattaa parantaa kudosten energiatuotantoa
Antaa lisäenergian treeneihin!

L-arginiini

Parantaa unen laatua ja syventää sitä
Vähentää kehon rasvoja
Lisää lihasmassaa ja antaa lihaspumpi treenatessa
Energian lisääntyminen ja mielialan parantuminen
Typoksidin määrä kehossa lisääntyy

L-glutamiini

Auttaa vahvistamaan immuunijärjestelmää
Parantaa suorituskykyä
Tasaa energiansaantia vähähiilihydraattisessa dietissä
Edistää hyvin lihasmassan säilymistä
Todella tärkeä tukemaan rankkaa diettiä tai treenijaksoa

 

ELI LOPPUKATSAUS:

BCAA aminohapot   Kun syöt proteiinia, niin saat aminohapot pääosin siitä

BCAA aminohapot   Aminohappoketjuista rakentuu proteiini

BCAA aminohapot  On suositeltavaa nauttia aminohappoja varsinkin treenisi yhteydessä! 

BCAA aminohapot  Jos tavoitteenasi on kasvattaa lihasmassaa, niin kannattaa valita BCAA-tuotteet sen tueksi

BCAA aminohapot  Jos haluat täydentää aminohappoja, niin on suositeltavaa käyttää tuotteita jotka sisältävät niitä

 

On suositeltavaa tilatessasi myös tarkistaa muut tuotteet kaapistasi onko loppu.. Isomman määrän tilatessasi saat kuljetuksen ilmaiseksi! Katso myös ajankohtaiset alennuskoodit ja käytä niitä hyödyksi!