Aminohappoja on toistakymmentä, joilla jokaisella on oma tarkoituksensa. Osa edistää lihaskasvua, toiset parantavat suorituskykyä ja auttavat focusoitumaan harjoitteluun.

Aminohapot ovat lisäravinteita, jotka ovat ensisijaisesti tarkoitettu nopeuttamaan ja helpottamaan palautumista, parantamaan lihaskasvua ja estämään lihaksenproteiinien hajoamista. Aminohapot tukevat kaikkien ihmiskehon kudosten korjausta, joten aminohappolisä sopii kaikille urheilijoille.

Suosituimpia aminohappotuotteita ovat esimerkiksi BCAA, EAA, glutamiini, leusiini, arginiini ja beeta-alaniini.

BCAA

Bcaa on englanninkieltä ja tarkoittaa Branched Chained Amino Acids eli haaraketjuiset aminohapot. BCAA-aminohapoissa on haarainen sivuketju, jota muistta aminohapoissa ei ole. BCAA-aminohappoihin kuuluu leusiini, isoleusiini ja valiini. Nämä kuuluvat niin kutsuttuihin välttämättömiin aminohappoihin, joita saa ravinnosta, koska ei ei pysyty niitä tuottamaan. Lihasten aminohapoista peräti 35 prosenttia on BCAA-aminohappoja.

BCAA-aminohapot ovat erittäin suosittu varisinkin urhelijoiden keskuudessa.

EAA

EAA tulee englanninkielestä ja tarkoittaa Essential Amino Acids eli välttämättömät aminohapot, joita ihmisen kehon on saatava ravinnosta. Välttämättömiin aminohappoihin kuuluu kahdeksan eri aminohappoa, kuten jo edellämainittu BCAA.

EAA sopii kaikille urheilijoille, jotka tähtäävät harjoittelullaan kehitykseen, sillä ne auttavat rakentamaan lihasmassaa ja parantamaan suorituskykyä. Ilman riittävää aminohappojen saantia voi ihmiskehon toiminnassa ilmetä häiriöitä, kuten lihaskato ja heikentynyt vastustuskyky.

Beeta-Alaniini

Tehonlisääjiin eli beeta-alaniini (PWO) on aminohappo, joka usein sisältyy niihin. Se on tärkeä ainesosa karnosiinin muodotamisessa. Kyseisen lisäravinteen käyttö auttaa maitohappojen puskuroinnissa ja lisää kestävyyttä urheilusuorituksissa. Sen takia kovien urheilijoiden kaapista voi löytyä beeta-alaniinia.

Tuotteet ottamisen jälkeen tyypillinen ominaisuus on se, että ihossa voi tuntua pistelyä. Pienestä pistelystä ei kannata huolestua ollenkaan, koska se on täysin normaali reaktio eikä ole vaarallinen.

L-Arginiini

L-arginiini on aminohappo, joka laajentaa verisuonia ja mahdollistaa sen, että saa voimakkaamman verenvirtauksen lihaksiin jotka työskentelevät. Se lisää typpioksiidin (NO) määrää kehossa.

Tämä vaikutus auttaa treenin ja voimaharjoittelun yhteydessä, koska se antaa intensiivisen pumpin lihaksiin ja taas kestävyysurheilussa tämä lisäravinne auttaa lihasten hapensaannissa ja kuljettaa ravintoaineet veren mukana paremmin.

L-arginiinin säännöllisen nauttimisen seurauksena positiivinen verenvirtaus saa aikaan sen, että naiset ja miehet voivat kokea seksuaalista kyvykkyyttä kohottavan vaikutuksen.

L-Glutamiini

L-glutamiini on aminohappo, joka yleisimmin esiintyy lihaksistossa. Se on määrinä suurinta kaikista kehon aminohapoista ja vaihdunta on nopeinta. Lisäravinne on ei-välttämätön aminohappo.

L-glutamiini on todella erinomainen lisäravinne varsinkin silloin jos kehosi on kovassa rasituksessa jos sinulla on esimerkiksi joku sairaus tai vaikkapa kovan treenin takia. Silloin on suositeltavaa käyttää L-glutamiinia.

Jos kärsit L-glutamiinin puutteesta, niin yleisimmät oireet ovat kudosvauriot ja laskenut sekä heikentynyt immuunipuolustus. Se on monissa tärkeissä eri toiminnoissa mukana kehossa.

L-karnitiini

L-karnitiini on tärkeä kehon rasva-aineenvaihdunnassa ja se luetellaan myös aminohapoksi. Käyttämällä L-karnitiinia se auttaa rasvanpolttoa sillä, että lihassolut voivat kiihtyä.

L-karnitiinia käyttämällä rasvahapot kulkevat paremmin solujen mitokondrioihin ja siellä ne hapettuvat polttoaineeksi eli energiaksi keholle.

Jos kehosi ei saa tarpeeksi L-karnitiinia, niin suorituskyky ja rasvanpoltto voi olla vaikemapaa ja heikompaa.

HMB

HMB (Beta-Hydroxy Beta-Methylbutuyrat) on aminohappo, joka on haaraketjuinen ja lukeutuu L-Leusiinin aminohappometaboliittin. Se vaikuttaa isona osana lihasproteiinisynteesissä.

L-Leusiini ja HMB auttavat ehkäisemään sitä, ettei lihasproteiini hajoa ja niillä on myös lihaskasvua edistävä vaikutus (epäsuora anabolinen).

Lisäravinteena HMB on oikea valinta kaikkeen fyysisen aktiviteetin tai liikunnan tukena. Suositeltavaa on nauttia HMB treenin aikana sekä vaihtoehtoisesti ruuan välissä. Sen ansiosta palautuminen voi käynnistyä ja kroppasi saa optimaalisen valmiuden korjata lihaskudoksia.